Ergonomiasta viis? Viis vinkkiä.

Tuli syksy, tuli vettä, tuli tasaiseen tahtiin töitä, tuli lisää vettä – ja tuli jumi. Kirjaimellisesti. Selkään. Auh.

Blogissa on ollut hiljaista, kun allekirjoittanut on keskittynyt harrastamaan taukojumppaa (töissä) ja vetristävää liikuntaa (töiden ulkopuolella)  ja valloittamaan uusia näppäimiä (nimittäin pianon koskettimia).

Kääntäminen on istumatyötä. Istumatyössä on vaaransa. Koska meitä vaarallisen elämän viettäjiä on tässä tietoyhteiskunnassa riittämiin, päätin jakaa viimeisen kuukauden aikana hyväksi havaitsemiani itsestäänselvyyksiä jumitusten ennaltaehkäisemiseen.

Ota vinkeistä vaari jo nyt, ei vasta sitten, kun lääkäri tai lähiesimies komentaa kiinnittämään huomiota ergonomiaan. (Kröhöm.) Rohkenen väittää, että et halua oppia ergonomian tärkeyttä kantapään kautta.

Hyvä tuoli. Hyvä tuoli on sopivan kokoinen ja siinä on kylliksi säätövaraa. Työmukavuuteen eli kunnon tuoliin kannattaa investoida. En ole päässyt kokeilemaan satulatuolia ja muita vastaavia erikoisuuksia kuin satunnaisesti, joten olisi mukava kuulla kokemuksianne niistä.

Ergonomiatarkastus, jotta tuoli ja pöytä säädetään optimaaliseksi. Mitä parempi työympäristö, sitä helpompi on istua selkä suorassa hyvässä työasennossa. Kun kerran kuulee strategiset ergonomiamittansa  ja oppii hyvän työasennon, tieto on helppo viedä mukanaan uusien tuolien ja näppäimistöjen äärelle.

Taukojumppa. Tämä on tietenkin ikävin osuus, olisi nimittäin mukavaa pysyä vetreänä pelkällä sormien napsautuksella joutumatta tekemään asian eteen mitään. Vaan ei. Onneksi on mahdollista nojata ulkoisiin ärsykkeisiin: olen ladannut työkoneelleni ohjelman, joka käskee säädetyllä tiheydellä (eli kerran kolmessa vartissa) jättää työt sikseen ja nousta venyttelemään. Lisäksi Hesarin sivuilta löytyi animoitu taukojumppa niiden päivien piristykseksi, jolloin mielikuvitus ei laukkaa venytysliikkeiden suhteen. Jumpan pituutta ja sisältöäkin voi säädellä.

Ei pastatainnutusta. Liian raskas lounas johtaa siihen, että pää tippuu näppäimistölle viimeistään iltapäivän puolessa välissä. Yritä siinä sitten istua ryhdikkäästi. Saati kääntää.

Liikunta. Kahdeksan tunnin työpäivä vaatii vastapainoa ja pää tyhjennystä.

Kaikki lisävinkit ovat enemmän kuin tervetulleita. Millä keinoin sinä jaksat istua näppäimistösi äärellä?

Mainokset

One Reply to “Ergonomiasta viis? Viis vinkkiä.”

  1. Bloggauksesi alusta voisi kirjoittaa varmaan omakohtaisen variaation yksi jos toinenkin. Tyyliin: ”Tuli syksy, tuli harmaus, jatkui harmaus, harmaus ei koskaan loppunut (ajattele, jos muuten aurinko ei enää koskaan näykään). Ja sitten tuli jumi. Kirjaimellisesti. Niskaan. Nyyh. ”

    Valitettava tosiasia on, että monikaan ei voisi rehellisenä kirjoittaa kansalaisaktiivisuutta kohottavaa omakohtaista variaatiotaan blogitekstisi loppuosasta… Minä en ainakaan.

    Hyvää onnea ja pitkäjänteistä päättäväisyyttä valitsemallasi viisauden tiellä!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s