Alammeko tekemään?

Kotuksen mukaan yleiskieleen kelpuutetaan nykyään muoto alkaa tekemään vanhan tutun alkaa tehdä rinnalle.

Uudesta suosituksesta kerrotaan suomen kielen lautakunnan tiedotteessa (pdf), jossa valaistaan myös hiukan näiden kilpailevien muotojen historiaa.

On luonnollista, että kieli elää ja kehittyy. Kielelliset normit muuttuvat ajan myötä. En kuitenkaan usko, että alan tottumaan tällaiseen kovin helposti. Saati että alkaisin kirjoittamaan näin itse.

Mitä mieltä te lukijat olette? Kirskuuko kielikorvanne vai kuulostaako alkaa tekemään luonnolliselta?

One Reply to “Alammeko tekemään?”

  1. Minä alan tekemään jatkuvasti, koska olen kotoisin alkaa tekemään -kielialuuelta. Muoto on tuottanut minulle tuskaa siitä lähtien, kun lukiossa ilmoitettiin, että ylioppilaslautakunta katsoo sitä karsaasti. Kotuksen uudistunut kanta helpottaa elämääni sikäli, ettei minun ehkä tarvitse enää nähdä yhtä paljon painajaisia tästä kielirakenteesta. Nimittäin vaikka kuinka olen yrittänyt siivoilla läntistä muotoa pois kirjoituksistani, tuskin koskaan olen onnistunut kirjoittamaan tekstiä ilman alkaa tekemään -muodon jotakin varianttia (kielikorvani on muodon kanssa aivan hyödytön). En kuitenkaan usko, että jatkossakaan käytän muotoa tietoisesti. Minuun on syvään juurrutettu, että se on väärin. (Mutta taatusti käytän sitä tulevaisuudessakin tiedostamattani.)

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s